شرایط وضو:
1- شرایط آب و ظرف وضو:
1- آب وضو پاک باشد (نجس نباشد).
2- آب وضو مباح باشد (غصبی نباشد).
3- آب وضو مطلق باشد (مضاف نباشد).
4- ظرف آب وضو مباح باشد.
5- ظرف آب وضو طلا و نقره نباشد.
2- شرایط اعضای وضو:
1- پاک باشد.
2- مانعی از رسیدن آب در آن نباشد.
3- شرایط کیفیت وضو:
1- رعایت ترتیب (به همان ترتیب که در اعمال وضو گذشت.)
2- رعایت موالات (بین اعمال وضو فاصله نیفتد.)
3- شخصاً انجام دهد (از دیگر کمک نگیرد).
4- شرایط وضو گیرنده:
1- استعمال آب برای او مانعی نداشته باشد.
2- با قصد قربت وضو بگیرد (ریا نکند).
پس از بر شمردن شرایط وضو، به بیان احکام هر یک میپردازیم:
شرایط آب وضو و ظرف آن
1- وضو با آب نجس و مضاف (آبی که از چیزی گرفتهاند، مانند آب پرتقال یا با چیزی مخلوط کردهاند مانند: شربت) باطل است، خواه وضو گیرنده بداند آن آب نجس یا مضاف است یا نداند، یا فراموش کرده باشد.
2- آب وضو باید مٌباح باشد، بنابر این در موارد زیر وضو باطل است:
- وضو گرفتن با آبی که صاحب آن راضی نیست (راضی نبودن او معلوم است) .
- آبی که معلوم نیست صاحب آن راضی است یا نه.
- آبی که وقف افراد خاصی است، مانند حوض برخی از مدارس و وضوخانۀ بعضی از هتلها و مسافرخانهها و ...
3- وضو گرفتن از نهرهای بزرگ، گرچه انسان نداند صاحبان آنها راضی هستند یا نه اشکال ندارد، امّا اگر صاحبان آن از وضو گرفتن جلوگیری کنند، احتیاط واجب آن است که وضو نگیرند.
4- اگر آب وضو در ظرف غصبی باشد و با آن وضو بگیرند باطل است.
شرایط اعضای وضو
1- اعضای وضو در موقع شستن و مسح باید پاک باشد.
2- اگر چیزی بر صورت یا دستها که از رسیدن آب به آن جلوگیری کند، یا بر اعضای مسح است، هر چند از رسیدن آب جلوگیری نکند، برای وضو باید برطرف شود.
3- خطوط قلم و خودکار و لکههای رنگ و چربی و کِرِم در صورتی که رنگ بدون جِرم باشد، مانع وضو نیست، ولی اگر جِرم داشته باشد (روی پوست را گرفته باشد) باید بر طرف شود.
شرایط کیفیّت وضو
1- اگر ترتیب اعمال وضو به هم بخورد وضو باطل است، حتی اگر پای چپ و راست را همزمان مسح کند.
2- اگر بین کارهای وضو به قدری فاصله شود که عضو شسته شده یا مسح کردۀ قبلی خشک شود، وضو باطل است.
3- کسی که میتواند اعمال وضو را انجام دهد، نباید از دیگری کمک بگیرد، پس اگر شخص دیگری صورت و دست وضو گیرنده را بشوید و یا مسح او را انجام دهد وضو باطل است.
4- اگر شخص دیگری آب را در دست وضو گیرنده بریزد و او خودش آن را بر اعضاء وضو بریزد و بشوید وضو باطل نیست ولی اینگونه کمک گرفتن مکروه است.
5- کسی که نمیتواند وضو بگیرد، باید نائب بگیرد که او را وضو دهد و اگر نایب مزد بخواهد، در صورتی که بتواند باید بدهد، ولی خود او باید نیّت وضو کند.
شرایط وضو گیرنده
1- کسی که میداند اگر وضو بگیرد مریض میشود، یا میترسد که مریض شود، باید تیمم کند و اگر وضو بگیرد باطل است. ولی اگر نداند که آب برای او ضرر دارد و وضو بگیرد و بعد بفهمد که ضرر داشته، وضویش صحیح است.
2- وضو، باید به قصد قربت انجام شود، یعنی وضو گیرنده باید برای انجام فرمان خداوند وضو بگیرد.
3- لازم نیست نیّت را به زبان آورد، یا از قلب خود بگذارند، بلکه همین مقدار که میداند وضو میگیرد کافی است، بطوری که اگر از او بپرسند، چه میکنی؟ بگوید وضو میگیرم.
مبطلات وضو
آنچه وضو را باطل میکند، بدین شرح است:
* خواب، بهاندازهای که گوش نشنود و چشم نبیند، ولی چرت زدن اگر به این حدّ نباشد، وضو باطل نیست.
* چیزهایی که عقل را از بین میبرد؛ مانند دیوانگی، مستی و بیهوشی.
* خارج شدن ادرار یا مدفوع یا باد از انسان.
* آنچه سبب غسل میشود؛ مانند جنابت و مَسَّ میّت.
* استحاضۀ زنان.
نظرات شما عزیزان:
موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسبها: <-TagName->